IJzer

Informatie IJzer

IJzer is een belangrijk onderdeel voor ons bloed. De meeste mensen hebben wel eens gehoord over ijzertekort in het bloed. Het is een bestanddeel van hemoglobine, wat een onderdeel van de rode bloedcellen is. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar de weefsels. IJzer is onmisbaar voor dat transport van zuurstof. Er zijn verschillende soorten: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit vooral in dierlijke producten zoals vlees. Non-heemijzer zit daarentegen juist in plantaardige producten, zoals groenten, granen en aardappelen. Eten kan ook van invloed op de opnamemogelijkheden door het lichaam van ijzer. Koffie,thee en calcium verlagen de opname van zowel heemijzer als non-heemijzer. Vlees, vis en vitamine C verhogen juist de opname van non-heemijzer.

Hoeveel Ijzer heb je dagelijks nodig?

Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen omdat zij bij de menstruatie ijzer verliezen. Vrouwen hebben volgens de gezondheidsraad 15 milligram per dag nodig. Mannen hebben voldoende aan 11 milligram per dag. De maximale veilige dosis per dag is door de Gezondheidsraad op 50 – 75 mg. Een eenmalige over korte overschrijding van de maximaal veilige dosis levert volgens de Gezondheidsraad niet direct gevaar.

IJzertekort

Een te hoog ijzergehalte in het lichaam kan leiden tot chronische vermoeidheid of beschadiging van organen zoals de lever, de darmen en het hart. Een ijzertekort kunnen voor duizeligheid en een verminderd concentratievermogen zorgen. Een duidelijk ijzertekort leidt tot bloedarmoede (anemie).

Meer informatie over:

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | IJzer