Home > Dieten > Atkinsdieet

Atkinsdieet

foto dr atkins dieet

Informatie dr. Atkins dieet

Afvallen met het dr. Atkins dieet begint weer populair te worden. Dokter en cardioloog Robert C. Atkins ontwikkelde het dieet al in de jaren zeventig.

De basisgedachte van zijn Atkins dieet is dat men het eten van koolhydraten flink terugbrengt en juist meer eiwitten en vetten gaat eten of populair gezegd: geen boterhammen en aardappelen of rijst, maar wel vlees, kaas en eieren. Op die manier kun je snel en veel afvallen.

Jarenlang was het Atkins dieet zeer omstreden. Toch zijn de laatste jaren steeds meer diëten en afslankproducten op de markt gekomen die zich allemaal baseren op de gedachte dat het niet zo zeer gaat om minder calorieën, maar om meer eiwitten en minder koolhydraten. Het Dr. Frank dieet is ook een dieet dat zich op het Atkins principe baseert. In 2002 heeft Robert Atkins zijn Atkins dieetboek volledig herschreven en daarbij medische onderzoeksresultaten en nieuwe recepten heeft toegevoegd.



Hoe werkt het dr. Atkinsdieet?

Volgens Dr. Atkins worden de meeste mensen te zwaar door hyperinsulinisme. Dat is een verhoogd insuline niveau in het bloed. Als men iets eet met veel koolhydraten, dan verhoogt dat het bloedsuikergehalte in het bloed en dat stimuleert weer de insuline productie door het lichaam gehalte.

Het hormoon insuline zorgt ervoor dat de lichaamscellen de bloedsuiker kunnen gebruiken, zorgt dat vet wordt opgeslagen door het lichaam en door insuline krijgen je hersenen het teken dat ze hongersignalen moeten afgeven waardoor je dus weer gaat eten. Zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Volgens Dr. Atkins zijn dieetgedachte kun je het insuline niveau verlagen en het glucagon peil laten stijgen als je minder koolhydraten eet. Het hormoon Glucagon verbrand het lichaamsvet en helpt cholesterol in de aderen te verwijderen. Het Atkins dieet bestaat dan ook met name uit eiwitten en vetten. Atkins heeft als voordeel dat men weinig een hongergevoel heeft. Eiwitten staan er bovendien om bekend het metabolisme te versnellen wat helpt bij het afvallen. Toch is het dr. Atkins dieet ook omstreden door de hoge inname van vetten en eiwitten en tekort aan koolhydraten.

Het Atkins dieet bestaat uit 4 fasen

Fase 1 Atkins dieet: introductie
De eerste 14 dagen van het Atkins Dieet bestaan uit een zogenaamd introductie dieet. U mag dan maximaal 20 gram aan koolhydraten van groente per dag eten. Ook moet u 2 liter water per dag drinken om de afvalstoffen snel uit het lichaam te verwijderen. Het doel van het introductie dieet is de verbranding van koolhydraten om te zetten in de verbranding van vetten. Ook moet deze fase het lichaam ontdoen van de slechte koolhydraten. Op die manier moet ook de trek in zoetigheden verdwijnen. Je lichaam zal dan na een paar dagen automatisch vetten gaan verbranden.

Fase 2 Atkins dieet:
In de tweede fase van het Atkins dieet wordt langzaam aan de hoeveelheid koolhydraten weer opgevoerd, maar wel gewicht te blijven verliezen. Dr. Atkins stelt daarbij dat iedereen zijn Kritische Koolhydraten Niveau (KKN) moet ontdekken. Dat is het niveau aan koolhydraten dat je per dag kunt eten, terwijl je toch afvalt.

Fase 3 Atkins dieet:
In de derde fase van het Dr. Atkins dieet worden nog meer koolhydraten aan het dieet toegevoegd tot je maximaal een pond per week verliest. Hoe dichter bij streefgewicht, hoe meer toegestaan wordt in het Atkins dieet met één belangrijke spelregel: geen suiker eten.

De vierde fase van het Atkins dieet is het op gewicht blijven. U mag net zoveel koolhydraten zodat u op gewicht blijft. Verder kunt u het dieet naar eigen inzicht invullen.

Leestip:

© Dieet-Gids.nl – Dieet | dr. Atkins dieet