Home > Dieten > Dukan Dieet

Dukan Dieet

foto dukan dieet

Informatie Dukan Dieet

Het Dukan Dieet is in Nederland nog niet zo bekend, maar heeft al jaren geleden Frankrijk veroverd en inmiddels ook Hollywood.

Bedenker van het dieet is dr. Pierre Dukan. Het Dukan Dieet moet ervoor zorgen dat je snel kunt afvallen. Eenmaal op streefgewicht helpt het Dukan Dieet je ook om op je streefgewicht vast te houden. Het Dukan Dieet is net zoals het dr. Atkins Dieet en het Dr. Frank Dieet ook met name gebaseerd op eiwitrijk dieten en het schrappen van koolhydraten.




Hoe werkt het Dukan Dieet?

Het Dukan Dieet begint met een korte, fase waarbij je niets anders dan eiwitten eet; vlees, vis, eieren en vetarme zuivelproducten. Dit is de ‘Aanvalfase'. Je bepaalt zelf hoelang je deze aanvalfase volgt om te kunnen afvallen. Probeer dit ongeveer een week te volgen. Volgens Dr. Dukan kun je gemiddeld 3 kilo in 5 dagen afvallen. Tijdens deze eiwit fase kun je last hebben van een droge mond en een slechte adem en slechte lichaamsgeur, maar volgens dr. Dukan is dat goed, want dat betekent dat je gewicht verliest.

Fase 1 Dukan Dieet, de aanval fase

In deze fase mag je vooral proteinen in combinatie met groenten. De proteïnen geven een boost aan je spiermassa en de groenten zorgen voor het nodige ijzer, water, vitaminen en mineralen die je beschermen tegen moeheid. Tijdens deze Aanvalfase mag je het volgende eten:
– Mager vlees, maar geen varkensvlees of lamsvlees.
Eet het vlees gegrild, gebakken of gekookt, maar gebruik geen boter, olie of crème (zelfs niet vetarme versies).
– Kip en kalkoen mag ook, maar verwijder wel de huid te verwijderen voordat je begint te eten.
– Magere ham is ook goed, maar snijd dan wel de witte delen (vet) weg.
– Runder-of kippelever.
– Alle soorten vis, ook uit blik, als het maar geen olie of vette saus bevat. Ook tijdens het bakken of grillen mag je geen vetten gebruiken.
– Alle schaal-en schelpdieren.
– Twee gekookte of gebakken eieren per dag.
– Vetarme zuivelproducten waaraan geen suiker is toegevoegd.
– Zoetstoffen, azijn, kruiden, kruiden, knoflook, uien, augurken, zilveruitjes (zoals specerijen, maar niet in grote hoeveelheden), citroensap (op voedsel, maar niet om te drinken), mosterd en zout, suikervrije ketchup en suikervrije kauwgom.

Verder moet je elke dag minimaal anderhalve liter water drinken. Thee, koffie zonder suiker en melk en light-frisdranken (max. 1 calorie per glas) zijn ook toegestaan. Ook moet je elke dag anderhalve eetlepel haverzemelen vermengd met magere melk of yoghurt eten.

Ook moet je tijdens het Dukan dieet elke dag een stevige wandeling van minimaal 20 minuten maken.

De Cruise fase van Dukan Dieet

Na de fase van het afvallen begint de fase om geleidelijker af te vallen of om op gewicht te blijven. De lijst van toegestane producten wordt in deze tweede fase van het Dukan Dieet uitgebreid. Tijdens deze dagen wissel je pure eiwitten af met dagen waarop je onbeperkt groenten kunt eten samen met vlees, vis en vetarme zuivelproducten. Tijdens deze fase kun je ongeveer 2 pond per week afvallen. Het meest effectieve is om de ene dag alleen eiwitten te eten en de andere dag groenten, vlees, vis en vetarme zuivelproducten. Deze fase volg je totdat je het gewenste gewicht hebt bereikt.

Groenten mag je rauw, gekookt, gestoomd of gebakken zonder olie eten met het vlees of de vis naar keuze uit het eerdergenoemde rijtje. Toegestane groenten zijn: artisjok, asperge, aubergine, broccoli, bleekselderij, courgette, kool, komkommer, venkel, franse boontjes / peultjes, prei, champignons, ui, paprika, spruitjes, pompoen, radijs, sla, waterkers), sojabonen, spinazie, koolraap, snijbiet, tomaten. Wortelen en rode bieten mogen met mate. Eet geen zetmeelrijke producten zoals aardappelen, rijst, maïs, erwten, bonen en linzen en avocado. In principe mag je zoveel groenten eten als je wilt, maar je moet stoppen als je verzadigd bent.

Stabilisatiefase Dukan Dieet

De derde fase is de stabilisatiefase bedoeld om je streefgewicht vast te houden. Hierbij heb je steeds één dag in de week waarbij je enkel proteïne eet. Probeer dit nieuwe, gezonde voedingspatroon met één eiwitdag vol te houden voor de rest van je leven.

Combineer het Dukan Dieet met regelmatig bewegen. Bij voorkeur één tot twee uur per week intensief sporten en daarnaast dagelijks 30 minuten wandelen of fietsen.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Dukan Dieet