Home > Dieten > Eiwitdieet

Eiwitdieet

foto eiwitdieet

Informatie Eiwitdieet

Het Eiwitdieet is steeds populairder aan het worden in Nederland en België. Logisch, want dieten met eiwitrijk of proteinerijk voedsel zorgt dat je veel minder snel een hongergevoel hebt. Bovendien, uit onderzoek naar eiwitrijke voeding en eiwitdieten is gebleken dat mensen die een eiwitrijk dieet volgen vaak sneller afvallen dan mensen dan mensen die dieten door minder vet te eten. Populaire eiwitrijke dieten zijn het dr. Atkins Dieet en het dr. Frank Dieet.




Hoe werkt het Eiwitdieet?

Tijdens het volgen van een Eiwitdieet worden koolhydraten zoveel mogelijk vermeden. Koolhydraten zijn eigenlijk de snelle brandstof voor het lichaam. Als je alleen eiwitten of proteines eet, dwing je als het ware je lichaam de benodigde energie uit het opgeslagen lichaamsvet te halen. Op die manier kun je afvallen.

Eiwitrijk voedsel heeft als voordeel dat het ook langer in de maag zit voordat het naar de darmen gaat dan koolhydraatrijk voedsel. Daardoor krijg je minder snel een hongergevoel. De neiging om te gaan snoepen of weer te gaan eten wordt daardoor kleiner en dus neem je sneller minder calorieën tot je. Omdat het langer duurt om eiwitrijk voedsel te verteren, stijgt het bloedsuikerniveau ook minder snel. Ook dat helpt tegen een hongergevoel. Een ander voordeel van eiwitrijk voedsel is dat je lichaam meer energie moet verbranden bij de verwerking dan bij vetten en koolhydraten. Je verbrandt dus meer calorieën bij alleen al het verwerken van eitwitrijk voedsel.

Tijdens een eiwitdieet worden maaltijden vervangen door eiwitproducten. Het eiwitdieet bestaat uit vier fases, waarbij per fase het voedingspatroon wordt aangepast. Nog een veelgehoord voordeel van het eiwitdieet is dat je meer energie krijgt en minder slaap nodig hebt.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Eiwitdieet