Home > Dieten > GI Dieet

GI Dieet

foto GI dieet

Informatie GI Dieet

GI Dieet staat voor Glycemische Index dieet. Voedsel met een lage GI index, wordt langzamer afgebroken dan eten met een hoge GI waarde waardoor ook de suikers langzamer worden opgenomen ten opzichten van producten met een hoge GI. Doordat je bloedsuikerspiegel vrij constant blijft houd je bij eten met een lage GI waarde dan ook langer een verzadigd gevoel. De GI, glycemische index waarde geeft aan hoe snel je lichaam voedsel verteert en omzet in glucose. Glucose is een belangrijke energiebron voor je lichaam.




Afvallen met GI Dieet

Om te kunnen afvallen moet je volgens het GI Dieet kiezen dus voor voedsel met een lage GI-waarde en met weinig calorieën. Dat komt neer op voedsel met weinig suiker, weinig vet en niet geraffineerde koolhydraten. Voedsel met een lage GI waarde zorgt voor minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Bij het GI dieet moet je voedsel vermijden met een hoge GI index zoals wit brood, koekjes, cake, chips en alles met geconcentreerde suikers omdat die die snel worden opgenomen in het lichaam en de insuline- en glucoseniveaus snel verhogen. Het GI dieet richt zich op de producten met koolhydraten die langzaam vrijkomen in het lichaam. Dat zijn bijvoorbeeld de meeste fruitsoorten, groenten, peulvruchten, volkorenbrood en rauwe noten.

1e Fase GI Dieet

In de eerste fase van het GI dieet wordt geadviseerd goed te letten op het aantal calorieën van de voeding in combinatie met een lage GI waarde. Alle maaltijden, tussendoortjes en snacks moeten ook eiwitrijk zijn. Eiwitrijk voedsel wordt ook relatief langzaam verteerd waardoor je langer een voldaan gevoel houdt tijdens het dieten.

 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | GI Dieet