Home > Dieten > Moermandieet

Moermandieet

foto moerman dieet

Informatie Moermandieet

Het Moermandieet is ontwikkeld door Moerman en is oorspronkelijk niet bedoeld voor afvallen, maar bedoeld voor kankerpatienten en om kanker te voorkomen. Uitgangspunt van Moerman was dat kanker het gevolg is van een stofwisselingsfout. Het herstellen van die fout zou volgens Moerman leiden tot genezing. Door onderzoek vond Moerman een aantal stoffen die naar zijn mening noodzakelijk zijn voor een goede gezondheid van de lichaamscellen. Dit zijn volgens Moerman: ijzer, zwavel, jodium, citroenzuur, vitamine A, B complex, C, D, E. Deze stoffen zijn het uitgangspunt van zijn Moermandieet en kankertherapie.



Hoe werkt het Moermandieet?

De Moermantherapie bestaat uit twee delen: een voedingswijze en supplementen. In het Moermandieet is alleen plaats voor voedingsmiddelen met een goede voedingswaarde. Voedingsstoffen die bij overmatig gebruik schadelijk zijn, zoals zout en vet, zijn slechts zeer beperkt toegestaan. Granen, groenten en fruit spelen een belangrijke rol omdat ze veel voedingsvezels, vitmainen en mineralen bevatten. Groenten en fruit hebben ook anti-oxidanten, stoffen die een beschermend effect tegen kanker hebben.

Bij het Moermandieet moet u witmeelproducten als witbrood, witte rijst, koek, pasta en andere voedingsmiddelen van geraffineerde graanproducten zoveel mogelijk vermijden. Om deze producten wit te krijgen, worden de producten zo bewerkt dat vrijwel alle voedingswaarden verloren gaan. In het Moermandieet moet men dan ook kiezen voor producten als volkorenbrood en zilvervliesrijst, de ongeraffineerde voedingsmiddelen waar de voedingswaarde veel hoger is en de bouwstoffen nog in zitten. Verder mag u geen suiker. Snoep, koek, chocola en andere zoetigheden belasten het lichaam onnodig volgens Moerman.

Gebruik bij voorkeur biologische groenten en fruit van het seizoen, aangezien bestrijdingsmiddelen en chemische geur-, kleur- en smaakstoffen een zware belasting vormen voor het lichaam. Kies met name voor verse producten en laat de gemaksvoeding liever liggen. Kook de groenten niet te lang, omdat anders de voedingsstoffen er ‘uitgekookt' worden. Eet bij voorkeur ook veel rauwe groenten, omdat dit de beste garantie is dat de waardevolle voedingsstoffen er nog inzitten. Wortelen en rode bietjes moeten minstens een keer per veertien dagen op het menu staan.

Breng variatie aan in het eten. Wie gevarieerd eet kan verzekerd zijn van voldoende bouwstoffen voor het lichaam.

In principe geen vlees, vis of gevogelte.

Ook lichaamsbeweging en voedingssupplementen vormen een belangrijk onderdeel van de Moermandieet en therapie.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Moermandieet