Home > Dieten > Montignac Dieet

Montignac Dieet

foto montignac dieet

Informatie Montignac Dieet

Het Montignac Dieet werd eind jaren tachtig geïntroduceerd door de Fransman Michel Montignac. ‘We moeten volop kunnen eten en genieten van elke maaltijd en een maaltijd is een sociaal gebeuren', dat is ongeveer het motto van Montignac. Volgens de theorie van Montignac draait het bij afvallen en dieten niet om minder calorieën, maar net als bij het GI dieet om de zogenaamde glycemische index (GI) van koolhydraten. De GI waarde bepaalt hoe snel het glucose gehalte in het bloed stijgt als je iets gegeten hebt. Montignac onderscheidt dan ook de ‘goede’ koolhydraten met een GI waarde onder de 50 en ‘slechte’ koolhydraten die een GI waarde boven de 50 hebben. De slechte koolhydraten moet je vermijden volgens het Montignac Dieet.




Hoe werkt het Montignac Dieet?

In het Montignac dieet wordt het eten van groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten aanbevolen en moet je het eten van verzadigd vet zoveel mogelijk beperken. Belangrijk in het Montignac dieet is ook koolhydraten en vetten niet samen te eten. Een boterham met kaas en een maaltijd van aardappelen vlees en groente mogen niet volgens de theorie van Montignac. Dit gescheiden eten van koolhydraten en vetten is in de praktijk erg moeilijk. Brood bijvoorbeeld levert zowel koolhydraten als vet.

De theorieën over het scheiden van koolhydraten en vetten worden volgens voedingscentra niet onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.

Principes Montignac Dieet:

– Je word niet dik van te veel eten, maar van slechte combinaties eten.
– Het eten van voldoende eiwitten met name uit plantaardige producten als peulvruchten, niet-geraffineerde granen en soja-producten.
– Het eten van goede koolhydraten zoals fruit, bonen en volkorenproducten, met een lage GI waarde helpen bij het afvallen.
– Slechte koolhydraten zoals in suiker, aardappelen en witbrood moet je vermijden. Zij hebben een hoge GI waarde.
– Veel vezelrijke voeding eten.
– Eet goede, de onverzadigde vetten, en vermijd de slechte, verzadigde vetten.
Vooral olijfolie, vis en gevogelte worden daarom aanbevolen.
– Zorg voor voldoende vitaminen en mineralen innam uit je dagelijkse voeding.
– Eet geen vetten en koolhydraten tegelijkertijd.
– Zorg voor voldoende lichaamsbeweging





 
 

© Dieet-Gids.nl – Dieet | Montignac Dieet