Home > Dieten > Pritikin Dieet

Pritikin Dieet

foto pritikin dieet

Pritikin Dieet

Het Pritikin Dieet is een vegetarisch dieet en bestaat hoofdzakelijk uit groenten, fruit en volkoren producten. Het Pritikin dieet is rijk aan vezels, bevat weinig vet en weinig cholesterol. Per dag mag je zes á zeven maaltijden eten. Hongergevoel hoef je niet te hebben bij het Pritikin Dieet, want je mag zoveel eten als je wilt bij dit dieet zolang het maar voedsel is dat past binnen de Pritikin Dieet richtlijnen. Door vaker kleinere porties caloriearm te eten heb je minder een hongergevoel, wissel het bloedsuikerniveau minder erg en wordt gewichtsverlies bevorderd. De Pritikin dieetmethode noemt dat de “Calorie Density Solution”.




Hoe werkt het Pritikin Dieet?

Geraffineerde producten zoals wit brood, pasta, witte rijst, eieren, dierlijke eiwitten en de meeste vetten zijn niet toegestaan. Volkorenproducten, fruit en groenten mogen daarentegen volop. Ook beperkte hoeveelheden goede, onverzadigde vetten die rijk aan Omega-3 zijn, worden toegestaan tijdens het dieten.

Naast dieet met men volgens de Pritikin Dieet richtlijnen ook minimaal 45 minuten per dag aan lichaamsbeweging doen. Volgens de bedenker van het Pritikin Dieet, dokter Pritikin zijn mensen die dit dieet volgen binnen korte tijd aanzienlijk afgevallen. Ook hebben ze meer energie en een betere gemoedstoestand. Ook het cholesterolgehalte en immuunsysteem zouden positief beïnvloed worden volgens dr. Pritikin. Door de beperkte vetinname en het schrappen van vlees wordt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk ook minder volgens Pritikin.

De vijf pijlers van het Pritikin Eet Plan
1. Door lichaamsbeweging neemt het verlangen naar koolhydraatrijk voedsel toe, neemt het gewicht afnemen en verbetert de gezondheid.
2. Door de goede koolhydraatrijke producten te gebruiken wordt het hongergevoel minder.
3. Door een beperkte vetinname neemt de behoefte aan vet af, wordt de calorie inname lager, wat de gezondheid en het gewichtsverlies bevorderd.
4. Door zes tot zeven maaltijden verspreid over de dag te eten wordt het hongergevoel vermeden, de vetbehoefte laag gehouden en blijft het lichaam gelijkmatig vet verbranden.
5. Het Pritikin dieet blijven volgen, betekent een verbetering in een gezonde levensstijl.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Pritikin Dieet