Home > Dieetnieuws > Slaaptekort maakt je Dikker

Slaaptekort maakt je Dikker

foto slaaptekort maakt je dikkerHet is al langer bekend dat zowel slaaptekort als ook te lang slapen invloed hebben op het lichaamsgewicht. Er is de afgelopen jaren hier de nodige onderzoek naar gedaan. Vooral het slaaptekort en dikker worden is onderzocht. Verondersteld werd dat slaaptekort ervoor zorgde dat je overdag moe was, daardoor minder lichamelijke activiteiten had en ook dat mensen uit verveling trek krijgen in calorierijke snacks. Tijdens een onderzoek in een slaaplaboratorium werd dit nader onderzocht.




Slaap je Slank

Aan het 11 dagen durende onderzoek deden 92 gezonde mannen en vrouwen van tussen 22 en 45 jaar mee. Eén groep deelnemers mocht de eerste twee nachten tien uur slapen. Daarna volgden vijf nachten van slaapbeperking en vervolgens mochten ze weer vier nachten langer slapen. De andere groep deelnemers mochten zoveel slapen als ze nodig hadden. Aan het eind van de periode was de groep met slaapbeperking maar liefst gemiddeld 1,31 kilo zwaarder geworden! De controlegroep die mochten slapen zoveel als ze nodig hadden was niets aangekomen. Slaaptekort maakt je dus dikker.

Eten niet van invloed?

Ondanks het feit dat ze aangekomen waren, zeiden de proefpersonen dat ze minder eetlust hadden, minder trek in snoepen hadden en ook dat ze minder gegeten hadden. Er moeten dus andere oorzaken zijn dan meer eten, zoals werd verondersteld, die de gewichtstoename kunnen verklaren. Helaas geeft het onderzoek geen antwoord op die vraag. Zorg dus voor voldoende slaap is het advies van de onderzoekers. En hoewel mensen aangaven minder trek in snoepen te hebben, wordt ook aangeraden om de snacks met veel calorieën te vermijden, want misschien grijpen mensen zonder het te realiseren toch eerder naar calorierijke producten als men moe is.

 
 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Dieetnieuws – Slaaptekort maakt je dikker