Home > Voedingsstoffen > Eiwitten

Eiwitten

Informatie Eiwitten

Eiwitten leveren net als vetten en koolhydraten de brandstof voor het lichaam. Zonder deze energie leveranciers zou ons lichaam niet kunnen functioneren. Het lichaam heeft eiwitten ook nodig voor de opbouw en onderhoud van de organen, spieren, hormoonhuishouding, enzymen, het zenuwstelsel en ons bloed. Eiwit levert calorieën en aminozuren. Alle lichaamscellen en weefsels bevatten eiwit. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in de lichaamscellen. Het lichaam gebruikt de aminozuren om oude lichaamscellen te vernieuwen en om nieuwe cellen aan te maken. Ook zijn de aminozuren nodig om afweerstoffen en hormonen te kunnen maken. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere moeten uit het eten komen. Dit zijn de ‘essentiële aminozuren’.



Voedingsbronnen Eiwitten

Eiwit komt in veel voedingsmiddelen voor. Eiwit zit in vlees, vis en gevogelte, net als in melk, kaas en eieren. In dierlijk eiwit zit voldoende van alle essentiële aminozuren. Ook plantaardig voedsel bevat eiwitten zoals brood, bonen en noten. De meeste plantaardige eiwitten hebben niet voldoende van alle essentiële aminozuren met uitzondering van soja.

Dagelijkse hoeveelheid Eiwitten

In Nederland en Nederland krijgen de meeste mensen meer eiwitten binnen dan ze nodig hebben. Zelfs bij vegetariërs en sporters is dat het geval. Dat heeft geen voor- of nadelen voor de gezondheid.

Eiwitten en diëten

Eiwit kan goed helpen bij afvallen. Eiwit heeft als eigenschap dat het sneller en langer een verzadigd gevoel geeft dan koolhydraten en vetten. Je bent dus geneigd minder te eten. Ook is het dieten beter vol te houden met een eiwitrijk dieet omdat je minder een hongergevoel hebt. Ook kost het meer energie en dus calorieën voor het lichaam om eiwitten te verbranden. Ook heeft eiwit als voordeel dat men tijdens het diëten geen spierweefsel verliest. De laatst jaren zijn de eiwitrijke dieten (en koolhydraatarme dieten) zoals het dr. Atkins dieet, het South Beach dieet en dr. Frank dieet dan ook uitermate populair.

© Dieet-Gids.nl – Dieet | Eiwitten