Home > Voedingsstoffen > Koolhydraten

Koolhydraten

Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Koolhydraten zitten onder meer in brood, granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. Ons lichaam maakt van de verteerbare koolhydraten glucose (suiker). De darmen nemen deze glucose op in het bloed en de glucose levert dan de energie voor het lichaam om te kunnen functioneren. Koolhydraten die het lichaam niet nodig heeft, worden omgezet en opgeslagen als vet.




Koolhydraten en diëten
De laatste jaren zijn de koolhydraten een beetje uit de gratie bij mensen met overgewicht. De low carb dieten oftewel de diëten met weinig koolhydraten, zoals het Atkins-dieet en het dr. Frank dieet, zijn nu erg populair. Toch wordt u niet van koolhydraten zélf dik. Het gaat erom hoeveel calorieën uw eten en drinken in totaal levert. Krijgt u meer calorieën binnen dan u verbruikt dan wordt u zwaarder. Een gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën (17 kJ): dat is minder dan vet (9 kilocalorieën) en evenveel als eiwit. Wel is het zo dat koolhydraten makkelijker in energie zijn om te zetten door het lichaam dan eiwitten. Bovendien kost het meer energie (en dus calorieën) om eiwitten te verteren. Heeft het lichaam geen of te weinig koolhydraten beschikbaar, dan zal het de vetreserves van het lichaam gebruiken om de benodigde energie te krijgen. Om die reden zijn de eiwitdieten dan ook erg populair.

Koolhydraten en de GI waarde
Met de Glycemische Index (GI) wordt gemeten hoe snel glucose uit koolhydraten in het bloed wordt opgenomen. Dit verschilt per voedingsmiddel. Hoe langzamer glucose wordt opgenomen, hoe lager die GI. Er wordt beweerd dat je door het eten van voeding met een lage GI minder kans hebt op diabetes type 2 op overgewicht en over het algemeen is een dieet van producten met een lage GI een gezond eetpatroon van veel groente, fruit, peulvruchten, volkoren producten en weinig toegevoegde suiker.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Koolhydraten