Home > Dieten > Zonedieet

Zonedieet

foto zonedieet

Informatie Zonedieet

Het Zonedieet is ontwikkeld door de Amerikaanse arts dr. Barry Sears. Bij het Zonedieet draait het om de juiste balans tussen eiwitten en koolhydraten en niet om calorieën tellen. Het Zonedieet is in eerste instantie ontwikkeld om mensen te bewust te maken wat de redenen om te eten zijn. We moeten ons volgens dr. Sears meer richten het gezondheidsaspect van voeding en niet zo zeer als genotsmiddel of honger te stillen. Het Zonedieet helpt ook bij afvallen.




Hoe werkt het Zonedieet?

De term “Zone” van het Zonedieet slaat op de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Een verhouding van 40:30:30 tussen respectievelijk koolhydraten, eiwitten en vetten, is volgens volgens dr. Sears en zijn dieet de ideale verhouding om de juiste insuline- en glucagonniveau te krijgen. Door deze niveaus in balans te houden zouden ontstekingsremmende stoffen in het lichaam vrijkomen en zou het lichaam geen extra vet hoeven op te slaan. Volgens de theorie van het Zonedieet gaat het lichaam bij een overschot aan insuline energie opslaan en kan het niet tegelijkertijd ook vet verbranden. Door de balans van insuline en glucagon te hebben word je energieker en vitaler volgens dr. Sears vebetert je concentratievermogen en kun je zo afvallen. Ook diabetes, depressies en het risico op hart –en vaatziekten zouden verminderen met het Zonedieet.

Bij het Zonedieet moet je tijdens het dieten de koolhydraten zoals pasta, aardappelen en brood vermijden. Fruit en groenten mag je daarentegen volop eten. Ook moet je twee keer per dag actief bewegen tijdens het dieet. In de eerste twee weken zou je hiermee zo’n 0,5 tot één kilo afvallen. Over de balans van 40:30:30 bestaan de nodige discussies, maar onderzoeken hebben aangetoond dat je met het Zonedieet inderdaad kunt afvallen. De American Heart Association is echter van mening dat het Zonedieet te weinig essentiële voedingsstoffen zou bevatten.

 
 
© Dieet-Gids.nl – Dieet | Zonedieet